W styczniu 2021 roku przeprowadziliśmy badanie na próbie kilkudziesięciu firm dotyczące głównych wyzwań w obszarze HR w tym roku oraz tego co będzie mniej istotnym priorytetem.
Ponad 80% firm biorących udział w badaniu to firmy zatrudniające powyżej 500 pracowników.
Prawie 60% firm wskazało, że priorytetem w 2021 roku będzie „Utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników”. Ponad 40% firm jako drugi priorytet wskazało „Optymalizację pracy i zwiększanie efektywności”. W dalszej kolejności (36% firm) pojawił się temat „Komunikacji wewnętrznej”. W ścisłej czołówce znalazły się jeszcze tematy takie jak: „Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników”,„Employer Branding” oraz „Rozwój kompetencji menedżerskich”.
Ponad 40% firm wskazało, że mniej istotnym priorytetem w 2021 roku będą dwa tematy: „Optymalizacja procesu ocen okresowych” oraz „Obniżanie poziomu rotacji i absencji pracowników”. Ponad 30% firm jako kolejny temat wskazało „Zatrudnianie pracowników”.
Jakie wnioski można wyciągnąć z tego badania? Przede wszystkim widać wyraźnie, że będzie to rok w którym firmy będą się starały uzyskać maksymalną efektywność pracy starając się równocześnie o to, aby nie spadła motywacja pracowników.
Hasło optymalizacji pracy wskazuje wyraźnie na to, że skończył się okres status quo i pojawiły się nowe wyzwania, które wymagają od HR nie tylko adaptacji do zmian a wręcz przejęcia roli nawigatora zmian. Nadal istotne będą tematy takie jak: komunikacja, czy rozwój kompetencji liderskich bez których ciężko budować motywację i zaangażowanie.
Mniej istotnym priorytetem będą natomiast systemy ocen oraz spada też zapotrzebowanie na nowych pracowników. Potwierdzać to mogą chociażby dane z grudnia 2020 roku, gdzie na portalach z ogłoszeniami pracy pojawiło się około 30% mniej ogłoszeń.